Hyppigt stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet i vores dagligdag.
Hvordan kan jeg låne bøger og andre materialer?
For at låne bøger og andre materialer skal du være oprettet som låner på biblioteket. Du kan oprette dig selv via hjemmesiden med dit MitID. Du kan også blive oprettet på biblioteket i den betjente åbningstid. Børn under 18 år skal oprettes af deres forældre. Det er dit sundhedskort, der bruges som lånerkort. Børn kan få udleveret et specielt lånerkort til børn ved henvendelse til personalet på biblioteket.
Hvad koster det at låne på biblioteket?
Det er gratis at låne på biblioteket. Hvis du afleverer dine lån for sent, skal du betale et gebyr for sen aflevering. Og hvis dine lån bliver væk eller så beskadiget, de ikke kan bruges mere, skal de erstattes.
Børn under 16 år betaler ikke gebyr for sen aflevering.
Hvad koster det, hvis jeg afleverer en bog for sent?
Voksne over 16 år betaler et gebyr ved for sen aflevering. Børn under 16 år er fritaget for gebyrer.
Hvordan betaler jeg, hvis jeg skylder penge?
Hvis du skylder biblioteket penge, får du en besked fra Fredensborg Kommune omkring dette i din eBoks. Du betaler via Mit Betalingsoverblik, hvor al gæld til Fredensborg Kommune samles og kan betales med kort eller MobilePay. Det er også muligt at betale med MobilePay på biblioteket ved henvendelse til personalet i den betjente åbningstid.
Hvor meget må jeg skylde?
Hvis du skylder 200 kr. eller mere, bliver du blokeret og kan ikke længere låne og reservere. Når gælden er betalt eller kommer under 200 kroner, kan du igen låne på biblioteket.
Jeg er desværre kommet til at ødelægge eller miste en biblioteksbog. Hvad koster det?
Det koster det, som det koster biblioteket at genanskaffe den. Dvs. bogens pris plus at gøre den klar til biblioteksudlån. Bemærk, hvis det er en DVD, du har mistet, kan erstatningsprisen være langt højere end, hvad DVD’en koster i en almindelig butik. Det skyldes, at biblioteket skal betale for retten til at låne den ud. En DVD kan derfor nemt koste os 1000 kr. eller mere, så pas godt på dem.
Jeg mener, at jeg har afleveret en bog, men den står stadig i min lånerstatus. Hvad gør jeg?
Bogen er sandsynligvis ikke blevet afleveret korrekt på vores selvbetjeningsautomat og er kommet på plads på hylden uden at være afleveret. Bed personalet om at lede efter den. Vi oplever også tit, at man tror, at man har afleveret en bog, men så finder man den alligevel derhjemme, så led grundigt en ekstra gang. Kan bogen hverken findes hos dig selv eller på biblioteket, kan vi tilbyde at sætte den i bero i en periode. Det betyder, at vi giver bogen lidt tid til at dukke op af sig selv. Sker det stadig ikke, hæfter du desværre for den og skal erstatte den.
Jeg har glemt min pinkode. Hvordan får jeg en ny?
Hvis du er oprettet som låner, men bare har glemt din pinkode, kan du selv lave en ny ved at logge ind her på hjemmesiden med MitID. Du kan også henvende dig personligt på biblioteket og få personalet til at lave en ny pinkode til dig.
Kan jeg oprette mit barn via hjemmesiden?
Hvis dit barn er under 18 år, er det dig som forælder, der skal oprette barnet som låner på biblioteket. Det kan du gøre med dit MitID fra bibliotekets hjemmeside. Bemærk, at du som forælder hermed accepterer, at du er økonomisk ansvarlig, hvis dit barn skylder penge til biblioteket.
Hvornår har biblioteket åbent?
Vi har to typer af åbningstider: Med betjening, hvor du kan få hjælp af personalet, og uden betjening, hvor du skal klare dig selv.
Kan jeg bruge biblioteket, når personalet ikke er der?
Ja. Alle vores biblioteker i Fredensborg kommune har selvbetjent åbent. Se åbningstiderne her. For at kunne benytte de selvbetjente biblioteker skal du være oprettet som låner på biblioteket. Så kan de selv lukke dig ind via de indlogningsautomater, der er ved bibliotekernes indgang.
Kan jeg aflevere bøgerne på et andet bibliotek?
Du kan låne og aflevere bøger og andre materialer på tværs af alle Fredensborg kommunens biblioteker. Har du lånt en bog i en anden kommune, tilbyder vi at sende den retur med bibliotekernes nationale kørselsordning, men det sker på dit ansvar, og vi kan ikke garantere, at den bliver afleveret rettidigt på det bibliotek, hvor du har lånt den.
Kan jeg reservere en bog?
Ja. Du har mulighed for at reservere bøger og andre materialer. Du kan søge og reservere materialer via søgefeltet her på hjemmesiden og i biblioteks-app’en. Personalet på biblioteket kan også hjælpe dig med at reservere.
Hvis du leder efter materialer, der ikke findes på bibliotekerne i Fredensborg Kommune, kan du bruge bibliotek.dk, hvor du kan søge i alle biblioteker i hele landet. Du kan bestille bøger fra bibliotek.dk direkte til afhentning på dit lokale bibliotek.
Jeg har bestilt en bog for længe siden. Hvorfor kommer den ikke?
Der kan være meget stor forskel på, hvor lang tid det tager for en bestilt bog at blive klar til afhentning. Er det en vi selv har stående på hylden, tager det normalt fra nogle få minutter til 1-3 hverdage. Er det en vi skal skaffe fra et bibliotek uden for kommunen, kan det tage fra to dage til mange måneder. Nogle bøger findes kun i et enkelt eller ganske få eksemplarer i landet, og hvis der er efterspørgsel på dem, kan du risikere at vente meget længe. Du er altid velkommen til at kontakte os og bede os undersøge, hvorfor en bestilt bog endnu ikke er kommet.
Jeg skal på ferie, og når derfor ikke at hente den længe ventede nye krimi. Hvad gør jeg?
Under din brugerprofil, når du er logget ind, kan du sætte dine reserveringer på pause i en periode. Det vil betyde, at ingen af dine reserveringer bliver opfyldt i denne periode, men at du beholder din plads i reserveringskøen. Du kan også sætte dem på pause i Biblioteks-app’en.
Hvor mange bøger kan jeg låne ad gangen?
Der er ingen begrænsninger på, hvor mange bøger og andre materialer du kan låne.
Kan I se, hvad jeg tidligere har lånt?
Nej - i overensstemmelse med registerloven bliver sammenkoblingen af lånerdata og lånt materiale slettet i samme øjeblik, lånt materiale afleveres. De eneste oplysninger, der gemmes, er antal af lån. Dette sker kun af hensyn til statistikindsamling. Du kan dog selv se, hvad du tidligere har lånt, hvis du benytter dig af vores app. Her kan man give appen tilladelse til at huske sin lånehistorik.
Kan jeg forny min lån og hvordan?
Hvis der ikke er andre i kø til materialet har du mulighed for at forlænge din lånetid på det. Du kan forny dine lån på mange måde. På bibliotekets hjemmeside, i biblioteks-app’en og på selvbetjeningsautomaterne i bibliotekerne. Alle steder skal du logge dig ind med dit cpr.nr. og din pinkode for at kunne forny. Personalet på biblioteket kan også hjælpe dig med fornyelser. Du skal være opmærksom på, du først kan forny dine materialer 7 dage, før lånetidens udløb.
Hvor mange gange kan jeg forny mine materialer?
Du kan højst forny fire gange og kun så længe, der ikke er andre, der har reserveret dem.
Hvordan forholder I jer til datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse?
Biblioteket gør meget ud af, at overholde alle love og regler om datasikkerhed og beskyttelse af vores brugeres privatliv. Du kan læse mere om vores brug og beskyttelse af persondata under siden om GDPR og videoovervågning.
Jeg vil gerne være bogopsætter, men hvad skal jeg gøre?
Biblioteket søger med jævne mellemrum nye bogopsættere. For at blive taget i betragtning skal du være mellem 14 og 17 år. Du kan se under Jobs på biblioteket, når vi er på udkig efter en ny bogopsætter, og så kan du udfylde et ansøgningsskema på nettet og sende det til os.
Hvorfor kan jeg ikke bruge Filmstriben?
Fredensborg Bibliotekerne har som følge af besparelser på biblioteksområder opsagt sit abonnementet på Filmstriben. Det er derfor ikke muligt for borgere med bopæl i Fredensborg Kommune at benytte sig af Filmstriben. Man kan desværre heller ikke selv købe sig adgang.
Hvordan bruger jeg eReolen?
For at benytte eRolen skal du være oprettet på biblioteket i den kommune, du bor i. eReolen benyttes bedst via eReolens app. Du kan finde appen og vejledning til den via eReolens hjemmeside.